Das KHM – fast im “Lockdown Modus”(GE/EN)

Ein leeres KHM mit bloss ein paar Besuchern – ein beinahe trauriger Anblick.

Die Ausstellung „Beethoven bewegt” ist ja weder zu übersehen und schon gar nicht zu überhören.
Schon vor dem Eingang nervt eine auf „anders” getrimmte „Elise”. Und die Ausstellung selber? Nervend wie die Musik am Eingang zum Museum. In ein paar Minuten ist man durch. Beschallung in verschiedener Form, das Heiligenstädter Testament in einer dunklen Ecke platziert – ist ja nicht so wichtig. Man weiss ohnehin, dass Beethoven taub war.

Zum Ausgleich dann die Kunstkammer. Die Figuren viele hundert Jahre alt, viele davon sehr ausdrucksstark. Gut platziert ergeben sie einen homogenen Gesamteindruck.

On a rainy day visiting the KHM seemed like a good idea. The building itself is a work of art, not to mention the treasures it houses.

Usually a balm for the soul, it was distressing this time to see only a few people in the midst of all this glory. The impact of the Covid pandemic has taken its toll.
The second floor is housing a temporary Beethoven exhibit, honoring the composer’s 250th birthday.
One cannot block out the sound of Beethoven’s music, occasionally modified to give it a more “modern touch”.
The “Heiligenstädter Testament”, in which Beethoven describes his trauma of being deaf, is without any doubt essential for understanding Beethoven’s personality. Hard to tell why it is placed in a dark corner, where it is almost impossible to read.

Having seen and heard enough, I leave to pay a visit to Kunstkammer, the sculpture gallery on the first floor.
Figures, made hundreds of years ago, are placed in a sophisticated way. The quiet of the room allows thoughts to flow freely and all of a sudden the figures seem to be having a conversation with each other.
A true retreat, especially this time.

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